Wat voor straf krijg je als je iemand e-mailadres hackt.

als ik iemands e-mailadres hack wat voor straf kan ik daarvoor dan krijgen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7.6K
Cryofiel
12 jaar geleden
Een e-mailadres kun je niet hacken. Ik kan jouw woonadres tenslotte ook niet hacken. Je kunt wel systemen hacken. Je kunt ook het wachtwoord van iemands mailbox achterhalen, al dan niet via hackwerk. Maar dan heb je nog steeds geen e-mailadres gehackt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wil het ook niet doen maar ik dacht als je alleen een boete van 10 euro krijgt vind ik het erg raar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet 1 ding niet, in Nederland is elke boete meer dan €10 het begint bij de fieters de lage boete als ik het goed heb
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja klopt.

Antwoorden (7)

Ga niet hacken, tenzij je iemand bent die beveiligingslekken door wil geven...
Antwoord op de vraag: hangt van de ernst van de situatie af... Wat gaat de schade worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is nog al verschillend, sowieso is hacken verboden bij wie of wat je het ook doet. Tenzij die gene er zelf op vraagt; bijvoorbeeld om de beveiliging te testen.

Ten tweede kan je je afvragen wie ga ik hacken? Het e-mail adres van je overbuur meisje of van de directeur van een één of ander groot bedrijf. Vervolgens heb je ook nog het volgende aspect; waarom ga je iemand hacken, heb je er een goede rede voor of doe je het puur om iemand te pesten of belachelijk te maken? Verstandig is het zeker niet en ik raad je het dus ook af, het is namelijk niet fijn om er een straf voor te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn geen standaard straffen of boetes voor internetcriminaliteit zoals bij verkeersovertredingen.
Bij een misdrijf beslist een rechter over de op te leggen straf of boete, afhankelijk van de ernst van het feit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de beste reactue bedankt
Het zal wel verschil uitmaken bij wie je het doet maar in deze link kan je zien wat voor straf erop komt te staan.

http://www.infopolitie.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1202:hacken-en-de-straf&catid=136:computers&Itemid=43

Buiten dat om snap ik de lol er niet van om stiekem via deze weg post te kunnen lezen die niet voor jou bestemd is en misschien niet eens over jou gaat. DAT je gestraft wordt vind ik dus vrij normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat naar de officier van Justitie, die bepaald wat je straf/boete wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, enkel het binnendringen kan je maximaal op een gevangenisstraf van een jaar komen te staan (of een boete van 19.000 euro).

Neem je daaruit gegevens over, dan is de maximumstraf 4 jaar (of 19.000 euro boete).

Uiteindelijk zul je die straffen waarschijnlijk niet krijgen voor het simpel hacken van iemands privé-email, maar het is wel duidelijk dat je het beter niet kunt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hacken is strafbaar volgens het wetboek van strafrechten artikel 138a. Dus op het moment dat je je begeeft op een computer of account dat niet van jou is word dit als hacken gezien. Hacken heeft echter verschillende begrippen. Meer info vind je op de site in mijn bron. De straf die je ervoor krijgt loopt uiteen van het feit dat je hebt gedaan en met welke bedoelingen. Hier staat geen vaste straf voor en zal worden bepaald door een rechter.